Pengguna awam boleh membuat permohonan pemasangan pagar elektrik melalui sistem ECOS. Maklumat permohonan yang dimasukkan boleh dikemaskini selagi status permohonan adalah DRAF.
TAB BAHAGIAN A:
Pengguna boleh akses kepada menu Permohonan Pendaftaran Pepasangan Elektrik. Pengguna perlu membuat pilihan menu:
Menu >> Permohonan
Klik pada hiperpautan untuk PERMOHONAN PENDAFTARAN PEPASANGAN ELEKTRIK untuk membuat permohonan berikut:
- Permohonan Pemasangan Pagar Elektrik

Skrin 3: Antaramuka Menu Permohonan Pendaftaran Pepasangan
Klik pada menu Permohonan Pemasangan Pagar Elektrik, skrin berikut akan dipaparkan:

Skrin 4: Permohonan Pemasangan Pagar Elektrik -Tab Maklumat Pepasangan
1. Maklumat berikut akan dipaparkan berdasarkan profil pengguna dan tidak boleh dikemaskini:
- Nama Pemunya
- No. KP Pemunya
- No. Pendaftaran Syarikat
- Alamat
- Poskod
- Bandar
- Negeri
2. Masukkan maklumat berikut:
- Nama Pepasangan
- Klik pada checkbox (
) sekiranya alamat pemasangan adalah sama dengan alamat pemunya. Sekiranya tidak sama, sila masukkan Alamat Pemasangan, Poskod, Bandar, Negeri
- Tujuan
- Tempoh Kegunaan Pagar Elektrik (tahun)
- Tempoh Kegunaan Pagar Elektrik (bulan)
3. Klik pada checkbox pengakuan berikut:

4. Masukkan tarikh pengakuan = Sistem akan papar tarikh semasa. Pengguna boleh masukkan dalam format dd/mm/yyyy atau klik pada ikon kalendar (
) untuk membuat pilihan tarikh
5. Klik butang "
" untuk batal permohonan pemasangan pagar elektrik tanpa sebarang kemaskini dibuat.
6. Klik butang "
" untuk simpan maklumat yang telah dimasukkan dan Tab BAHAGIAN B akan dipaparkan.
TAB KONTRAKTOR / SENARAI SEMAK

Skrin 5: Permohonan Pemasangan Pagar Elektrik - TAB Kontraktor / Senarai Semak
1. Klik pada ikon Kanta (
) untuk membuat carian yang syarikat kontraktor. Skrin berikut akan dipaparkan:

Skrin 6: Carian Syarikat
- Masukkan salah satu atau kombinasi berikut:
- No. ROC dan/atau
- Nama Syarikat
- Klik butang Cari (
) untuk memapar hasil carian. Contoh seperti di bawah:

- Klik pada hiperpautan Nama Syarikat untuk membuat pilihan. Pengguna perlu memilih yang mana Tarikh Tamat yang masih belum tamat lagi.
- Maklumat yang dipilih, akan dipaparkan seperti berikut:

2. Klik pada ikon Tambah (
) untuk membuat pemilihan yang kompeten. Skrin berikut akan dipaparkan:

Skrin 7: Senarai Maklumat Orang Kompeten
- Skrin akan papar senarai orang kompeten bagi syarikat kontraktor yang telah dipilih sebelum ini sahaja.
- Sila klik pada hiperpautan Nama orang kompeten berkenaan untuk membuat pilihan.
- Maklumat yang dipilih akan dipaparkan seperti berikut:

- Klik pada ikon Hapus (
) untuk hapus rekod pemilihan orang kompeten. Rekod akan dihapuskan dari senarai.
3. Klik pada checkbox senarai semak berikut:
- Gambarajah dan spesifikasi struktur pagar yang dipasang, seperti di bahagian Maklumat Pagar Elektrik.
- Lukisan-lukisan susur atur tapak seperti di bahagian Maklumat Pagar Elektrik.
4. Klik butang "
" untuk kembali ke Tab Maklumat Pepasangan.
5. Klik butang "
" untuk simpan maklumat yang telah dimasukkan dan Tab Maklumat Pagar Elektrik akan dipaparkan.
TAB MAKLUMAT PAGAR ELEKTRIK

Skrin 8: Permohonan Pemasangan Pagar Elektrik - TAB Maklumat Pagar Elektrik
1. Klik pada ikon Tambah (
) untuk memasukkan maklumat Gambarajah. Skrin berikut akan dipaparkan:

Skrin 9: Skrin Tambah Maklumat Gambarajah
- Masukkan maklumat berikut:
- Gambarajah dan Spesifikasi Struktur Pagar
- No. Rujukan
- Klik butang Tambah (
) untuk menyimpan maklumat gambarajah.
- Maklumat yang disimpan akan dipaparkan seperti berikut:

- Klik pada ikon Kemaskini (
) untuk mengemaskini maklumat gambarajah.
- Contoh skrin kemaskini seperti berikut:

- Klik butang Kemaskini (
) untuk menyimpan maklumat yang telah dikemaskini.
- Klik ikon Hapus (
) untuk hapus rekod gambarajah. Mesej berikut akan dipaparkan:

- Klik butang OK - akan hapus rekod
- Klik butang BATAL - akan batal proses hapus.
2. Klik pada ikon Tambah (
) untuk memasukkan maklumat Lukisan. Skrin berikut akan dipaparkan:

Skrin 10: Skrin Tambah Maklumat Lukisan
- Masukkan maklumat berikut:
- Klik butang Tambah (
) untuk menyimpan maklumat lukisan.
- Maklumat yang disimpan akan dipaparkan seperti berikut:

- Klik pada ikon Kemaskini (
) untuk mengemaskini maklumat lukisan.
- Contoh skrin kemaskini seperti berikut:

- Klik butang Kemaskini (
) untuk menyimpan maklumat yang telah dikemaskini.
- Klik ikon Hapus (
) untuk hapus rekod lukisan. Mesej berikut akan dipaparkan:

- Klik butang OK - akan hapus rekod
- Klik butang BATAL - akan batal proses hapus.
3. Masukkan rekod berikut:
4. Klik ikon Kanta (
) untuk membuat pilihan Orang Kompeten (Jurutera Elektrik Kompeten). Skrin berikut akan dipaparkan:

Skrin 11: Skrin Carian Orang Kompeten
- Masukkan No. Perakuan Kekompetenan (JEK).
- Klik butang Cari (
) akan papar senarai carian seperti yang dimasukkan.
- Klik pada hiperpautan Jenis Kekompetenan untuk membuat pilihan.
5. Klik butang "
" untuk simpan maklumat. Mesej berikut akan dipaparkan:

- Klik OK pada mesej akan simpan maklumat.
6. Klik butang "
" untuk kembali ke Tab Kontraktor / Senarai Semak.
7. Klik butang "
" untuk jana borang permohonan untuk cetakan. Pemohon boleh mencetak permohonan sekiranya perlu untuk simpanan.
10. Klik butang "
" untuk menghantar permohonan. Mesej berikut akan dipaparkan:

- Klik
- untuk hantar permohonan ke ST.
- Permohonan yang dihantar secara atas talian akan diterima oleh ST secara atas talian juga.
- Dokumen sokongan yang telah ditandakan pada Tab Kontraktor / Senarai Semak (sekiranya dikehendaki) perlu dihantar secara fizikal kepada ST untuk membolehkan pihak ST memproses permohonan yang dihantar secara atas talian.
- Mesej berikut akan dipaparkan:

- Klik
- untuk batal proses hantar. Status permohonan akan kekal kepada 'DRAF'
Nota: Label bertanda asterik (*) adalah mandatori.
Created with the Personal Edition of HelpNDoc: Free help authoring tool