2.0 Permohonan Pemasangan Pagar Elektrik

Previous Next

Pengguna awam boleh membuat permohonan pemasangan pagar elektrik melalui sistem ECOS. Maklumat permohonan yang dimasukkan boleh dikemaskini selagi status permohonan adalah DRAF.



TAB BAHAGIAN A:


Pengguna boleh akses kepada menu Permohonan Pendaftaran Pepasangan Elektrik. Pengguna perlu membuat pilihan menu:


       Menu  >> Permohonan


Klik pada hiperpautan untuk PERMOHONAN PENDAFTARAN PEPASANGAN ELEKTRIK untuk membuat permohonan berikut:


Skrin 3: Antaramuka Menu Permohonan Pendaftaran Pepasangan

Klik pada menu Permohonan Pemasangan Pagar Elektrik, skrin berikut akan dipaparkan:


Skrin 4: Permohonan Pemasangan Pagar Elektrik -Tab Maklumat Pepasangan


1.  Maklumat berikut akan dipaparkan berdasarkan profil pengguna dan tidak boleh dikemaskini:


2.  Masukkan maklumat berikut:


3.  Klik pada checkbox pengakuan berikut:


4.  Masukkan tarikh pengakuan = Sistem akan papar tarikh semasa. Pengguna boleh masukkan dalam format dd/mm/yyyy atau klik pada ikon kalendar () untuk membuat pilihan tarikh


5.  Klik butang "" untuk batal permohonan pemasangan pagar elektrik tanpa sebarang kemaskini dibuat.


6.   Klik butang "" untuk simpan maklumat yang telah dimasukkan dan Tab BAHAGIAN B akan dipaparkan.




TAB KONTRAKTOR / SENARAI SEMAK


Skrin 5: Permohonan Pemasangan Pagar Elektrik - TAB Kontraktor / Senarai Semak


1. Klik pada ikon Kanta () untuk membuat carian yang syarikat kontraktor. Skrin berikut akan dipaparkan:

Skrin 6: Carian Syarikat



2.  Klik pada ikon Tambah () untuk membuat pemilihan yang kompeten. Skrin berikut akan dipaparkan:

Skrin 7: Senarai Maklumat Orang Kompeten




3.  Klik pada checkbox senarai semak berikut:



4.  Klik butang "" untuk kembali ke Tab Maklumat Pepasangan.


5. Klik butang "" untuk simpan maklumat yang telah dimasukkan dan Tab Maklumat Pagar Elektrik akan dipaparkan.




TAB MAKLUMAT PAGAR ELEKTRIK


Skrin 8: Permohonan Pemasangan Pagar Elektrik - TAB Maklumat Pagar Elektrik

1.  Klik pada ikon Tambah () untuk memasukkan maklumat Gambarajah. Skrin berikut akan dipaparkan:

Skrin 9: Skrin Tambah Maklumat Gambarajah



2.  Klik pada ikon Tambah () untuk memasukkan maklumat Lukisan. Skrin berikut akan dipaparkan:

Skrin 10: Skrin Tambah Maklumat Lukisan



3.  Masukkan rekod berikut:



4.  Klik ikon Kanta () untuk membuat pilihan Orang Kompeten (Jurutera Elektrik Kompeten). Skrin berikut akan dipaparkan:


Skrin 11: Skrin Carian Orang Kompeten





5.  Klik butang "" untuk simpan maklumat. Mesej berikut akan dipaparkan:


6. Klik butang "" untuk kembali ke Tab Kontraktor / Senarai Semak.


7. Klik butang "" untuk jana borang permohonan untuk cetakan. Pemohon boleh mencetak permohonan sekiranya perlu untuk simpanan.



10.  Klik butang "" untuk menghantar permohonan. Mesej berikut akan dipaparkan:






Nota: Label bertanda asterik (*) adalah mandatori.





Created with the Personal Edition of HelpNDoc: Free help authoring tool